چگونه سند المثنی دریافت کنیم؟

12 اسفند 1401
0 دیدگاه

چگونه سند المثنی دریافت کنیم؟ 

یکی از مشکلات بزرگ،گم کردن مدارک است.مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه ،سندخانه یا مغازه.گاهی سوانح طبیعی مثل زلزله ، سیل ،آتش‌سوزی باعث از بین رفتن و یا گم شدن اصل مدرک می‌شود.اما اگر سند ملک گم شد،چگونه سند المثنی دریافت کنیم؟ روی همین حساب قانون پیش‌بینی لازم برای دریافت سند المثنی را دیده است. این قانون در بهمن سال ۱۳۵۳ تصویب شد. ماده ۱۲۰ آئین‌نامه قانون ثبت املاک در مورد مفقود یا گم شدن و یا از بین رفتن سند ملک است.باهم بررسی میکنیم چگونه میشود سند المثنی دریافت کرد؟ قانون سازمان ثبت اسناد و املاک برای دریافت سند المثنی وقتی مالک بخاطر از بین رفتن یا گم کردن سند درخواست صدور سند المثنی ی سند مالکیت میکند باید چگونه از بین رفتن یا گم شدن سند را کتبی به اداره ثبت محل اعلام کند و استشهادیه‌ای (که نمونه اش سازمان ثیت اسناد و املاک کشور چاپ کرده و دو برگ برای تنظیم و تکمیل به مالک سند اراعه می شود)مبنی بر شهادت حداقل سه نفر که هویت و امضاء آنها به گواهی یک نفر از شهود مذکور رسیده و هویت و امضاء نامبرده به گواهی نیروی انتظامی محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد ضمیمه کند. اداره ثبت اسناد و املاک بعد ار وصول درخواست باید ابتدا آن را ثبت کند.در دفتر املاک انعکاس دهد.اداره باید طی بخشنامه‌ای به دفاتر اسناد رسمی اعلام نماید. در جاهایی که کامپیوتر هست، صدور بخشنامه لازم نیست.باید موضوع را به مسعول کامپیوتر ابلاغ کند. سپس با هزینه مالک مراتب را یک بار دریکی از روزنامه‌هایی که آگهی های ثبتی در آن درج می شود،ثبت میکند. در صورتیکه ۱۰ روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراض نرسیده یا در صورت اعتراض اصل سند یا سند معامله ارائه نشود، اداره ثبت اقدام به صدور سند المثنی میکند. اگر در مواردی مندرجات صفحه یا صفحات سند مالکیت مفقودشده یاشد باید سند المثنی صادر شود. سند المثنی شامل کلیه مندرجات سند مفقودی است.

سند المثنی

با اعلام تقاضای سند المثنی ملکی اداره ی ثبت موضوع را از طریق دستی یا کامپیوتری به دفاتر اسناد رسمی اعلام می کند. این موضوع در ظرف مدت زمان یک هفته با هزینه ی فرد متقاضی برای یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه های آگهی های ثبتی چاپ می شود. پس از گذراندن این مراحل موضوع درخواستی به ثبت می رسد.

در صورتی که ظرف مدت زمان 10 روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراضی صورت نپذیرد ، سند المثنی ملکی صادر می گردد.

گام های اخذ سند المثنی ملکی در نگاهی کوتاه

  1. دریافت دو برگ اشتشهادیه از حسابداری اداره ثبت
  2. تکمیل فرم استشهادیه محلی و گواهی آن توسط دفتر اسناد رسمی
  3. مراجعه به اداره ی ثبت جهت ارائه ی استشهادیه و پرداخت هزینه ی آگهی
  4. انتشار یک نوبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و یا روزنامه ی آگهی های ثبتی
  5. عدم اعتراض به آگهی برای مدت زمان 10 روز پس از انتشار آگهی
  6. صدور سند المثنی ملکی

چه مواردی در آگهی ثبتی  منتشر می گردد؟

  •  نام و نام خانوادگی مالک
  •  آدرس ملک و شماره پلاک ثبتی
  •  خلاصه ای از نحوه ی چگونگی از بین رفتن و یا گم شدن سند مالکیت
  • ذکر معاملاتی که در  رابطه با سند ثبتی و اظهار مالک در سند مالکیت نوشته شده است.

اگر شخصی در رابطه با این آگهی اعتراضی دارد مبنی بر اینکه در زمینه ی ملک مذکور معامله ای انجام داده و یا سند مالکیت در نزد او می باشد. می تواند ظرف مدت زمان 10 روز پس از انتشار آگهی به اداره ی ثبت محل مراجعه نموده و با ارائه ی مدارک و سند مالکیت اعتراض خود را مطرح نماید.

نکته ی مهم :

در شرایطی که سند مالکیت در بازداشت است امکان تقاضای صدور سند مالکیت المثنی وجود ندارد. در چنین شرایطی پس از صدور گواهی عدم بازداشت سند از سوی مراجع قضایی در صورتی که ظرف مدت زمان 10 روز پس از انتشار آگهی اعتراضی صورت نپذیرد، می توان برای اخذ سند المثنی ملکی اقدام نمود.

آیا پس از پیدا شدن سند اصلی ملک سند المثنی باطل می گردد؟

بله در صورت پیدا شدن سند اصلی ملک ، سند المثنی آن باطل می گردد. با پیدا شدن سند اصلی صاحب سند بایستی موضوع را به صورت مکتوب به اداره ی ثبت محل اعلام نماید. همچنین اگر با سند المثنی معامله ای صورت نپذیرفته بایستی برای ابطال آن اقدام نماید. اما اگر با سند المثنی معامله ای صورت گرفته باشد سند اصلی باطل می گردد.

توجه: برای مشاوره سرمایه گذاری ملکی  و خرید و فروش ویلا در شمال کشور میتوانید با مشاورین سایت بانک املاک آمل در طریق شماره تماس سایت در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه