آشنایی کامل با آتشکده آمل | تاریخچه + بهترین زمان بازدید

25 فروردین 1402
0 دیدگاه
آشنایی با تاریخچه آتشکده تاریخی آمل 3216485534412

آتشکده آمل، یکی از محبوب‌ترین و بهترین جاذبه‌های تاریخی استان مازندران به شمار می‌رود که سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می‌کند. این آتشکده، یک گنجینه نهفته در دل استان مازندران است که یادگاری از عهد ساسانی به‌حساب می‌آید. بازدید از این جاذبه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای گردشگران و مسافران است که همیشه در خاطره‌ی آن‌ها خواهد ماند. در ادامه، با موقعیت و مکان قرارگیری آتشکده آمل، بیشتر آشنا خواهیم شد.

آتشکده تاریخی آمل 3268745354
مراحل ساخت آتشکده در گذشته

آشنایی با آتشکده باستانی آمل، جاذبه تاریخی و تماشایی

آیا تا به امروز به بازدید از آتشکده آمل، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل، رفته اید؟ آیا با قدمت آتش کده آمل آشنایی دارید؟ آیا می دانید این بنا چه تاثیری در صنعت گردشگری این منطقه دارد؟

آتشکده آمل با داشتن قدمتی طولانی، یکی از بناهای طراحی شده از دوره ساسانیان است. این آتشکده در قسمت قدیمی شهر و در بخش ساسانی آن به عوام کوی شناخته شده قرار داشته است. در دوران ساسانیان، این بنا به همراه بازار آمل در آن منطقه واقع بوده و تا به امروز برجای مانده است.

در تاریخ 6 اردیبهشت ماه سال 1354، آتشکده تاریخی آمل با شماره ثبت 1060 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا به دلیل خصوصیات کم نظیر معماری در دوره قرن نهم هجری قمری، در بین بناهای هم عصر خود، وسعت بالایی دارد. نکته جالب در بنا، استفاده از آجرهای با ابعاد و اندازه های مختلف در ساختمان آن است. با توجه به شکل کلی و شباهت بسیار آن با برج ها و آتشکده های شناخته شده در ایران، این بنا را از آثار قرن هشتم و یا نهم، به عنوان یکی از آثار دوره ساسانیان می‌شناسند.

آتشکده تاریخی آمل 2315646546443132
نمایی از آتشکده تاریخی آمل و تصویر آن در دریاچه

طراحی و معماری آثار تاریخی آتشکده آمل

بنا به نام آتشکده آمل، یکی از بناهای تاریخی شمال ایران محسوب می‌شود. در ساخت این بنا از آجرها و قدهای با ابعاد مختلف استفاده شده که یکی از ویژگی‌های معماری آن، تنوع در ابعاد و اشکال مصالح ساختمانی مورد استفاده است. یکی از جذابیت‌های این بنا، وجود گنبدی بلند و قوسی است که با فاصله دور به چشم می‌آید. اما با توجه به ناموزون بودن قطعات خشت در طراحی آن، بازسازی آتشکده آمل به دلیل هندسه‌ای خاص و منحصربه‌فرد آن، بسیار پرهیز شده است.

از نظر کلی، معماری این بنا بسیار جذاب و حرفه‌ای است و تحسین گردشگران را در وهله اول برمی‌انگیزد. مسافران می‌توانند با شرکت در تورهای مسافرتی، فرصت بازدید از این جاذبه تاریخی را در کنار دوستان و خانواده‌شان داشته باشند. ساختمان آتشکده دارای بدنه چهارگوش بوده و برج مخروطی شکلی در آن مشاهده می‌شود. در بخش فوقانی آتشکده، مقرنس‌هایی نیز وجود دارد که به چشم می‌آیند. گنبد این بنا دارای دو پوش بوده و هر دوی آن در اثر زلزله تخریب شده‌اند. در بخش‌های فوقانی آتشکده، کاشی‌کاری و قرنیش‌های آجری قابل مشاهده هستند.

آتشکده تاریخی آمل 2156484354534
تصویر آتشکده تاریخی آمل از گذشته تا کنون

بهترین زمان بازدید از آتشکده 

ساختمان آتشکده آمل، محل قرارگیری مقبره شمس الدین محمد بن محمود آملی، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان آمل است که برای بسیاری از مسافران و گردشگران جذابیت خاصی دارد. این آتشکده که از معروف‌ترین دیدنی‌های منطقه به شمار می‌رود، با وجود اینکه در هر فصلی از سال بازدید کنندگان دارد، در فصل بهار و تابستان به خصوص در ماه‌ های خرداد تا مرداد به دلیل شرایط آب و هوایی ملایم و مناسب، برای بازدید بیشتر توصیه می‌شود.

در فصل تابستان، شهر آمل با شرایط هوایی معتدل و دلپذیری مانند دیگر شهرستان‌های استان مازندران، برای بازدید از این آتشکده بسیار مناسب است. به علاوه، در ماه شهریور، شرایط هوایی نیز بسیار خوب است و گردشگران می‌توانند با داشتن یک تجربه آسوده و دلپذیر، به این بنا باستانی سر بزنند. هر چند که افراد بر اساس موقعیت خود، می‌توانند در اوایل پاییز نیز به این شهر توریستی سفر کرده و این جاذبه تاریخی را ببینند.

دیدن آتشکده آمل برای افرادی که تا به امروز نزدیک آتشکده ای مشاهده نکرده اند، تجربه‌ای بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است. این بنا باستانی با طراحی خاص خود و ارتفاع بالای خود، می‌تواند در تمام فصول سال، توجه و تحسین بسیاری را به خود جلب کند.

آشنایی با تاریخچه آتشکده تاریخی آمل 3216485534412
آتشکده کهن آمل، جاذبه تاریخی و باستانی مازندران

ارسال دیدگاه