معرفی کامل جاذبه های گردشگری آمل | آدرس دقیق + عکس

15 فروردین 1402
0 دیدگاه
معرفی کامل جاذبه های دیدنی آمل با عکس و آدرس دقیق 2156547865464541

آمل، شهری زیبا و باستانی در استان مازندران واقع شده است. این شهر به دلیل تولید برنج مشهور است و همچنین به خاطر همجواری با کوه دماوند، جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد. آمل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و گفته می‌شود قبل از ورود آریاییان، اقوامی در این منطقه زندگی می‌کردند. آب و هوای آمل معتدل است و در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد و مرطوب است. این شهر از سمت شمال به محمودآباد، از شمال شرقی به بابلسر، از شرق به بابل و از غرب به شهرستان نور محدود می‌شود.

آمل دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است که برای گردشگران جذاب است. خرید ویلا در آمل به سرمایه گذاران و همچنین افرادی که قصد سکونت دارند این امکان را می دهد تا از جاذبه های دیدنی شهر نهایت استفاده را ببرند. جاذبه‌های طبیعی این شهر شامل جنگل‌های سبز، رودخانه‌ها، شلال‌ها، سواحل دریای خزر و کوه دماوند می‌شود. همچنین، در این شهر مساجد و آثار باستانی نیز وجود دارند که مهمترین آنها مسجد جامع آمل، قلعه خیرخواه و کاروانسرای آمل است. جشن‌های مختلفی در آمل برگزار می‌شود که برای گردشگران جذاب است. جشن تیرگان، جشن ورف‌ چال، جشن کشتی لوچو، ماه در مه و نوروزخوانی تنها بخشی از این جشن و آیین های سنتی این شهر زیبای شمالی هستند.

جاذبه های گردشگری آمل + آدرس 

1 . آتشکده آمل

شهر آمل با طبیعتی چشم‌نواز و تاریخی کهن، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته‌اند. یکی از این جاذبه‌ها، آتشکده‌ی باستانی آمل است که به یاد آیین زرتشتیان ساخته شده و اکنون تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آمل شده است. این آتشکده، بنایی چهار گوش با معماری دوران ساسانی است که در سال‌های گذشته به دلیل آسیب دیدگی، توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است. در گذشته، آتشکده‌ها محلی برای عبادت و تجمع پیروان آیین زرتشتی بودند و در سراسر ایران، آتشکده‌هایی از آن دوران به جا مانده‌اند.

در شهر آمل نیز یکی از این آتشکده‌ها باقی مانده و حتی پس از اتلاف کاربری‌اش، به محل دفن پیکر شمس الدین محمد بن محمود آملی پزشک و فیلسوف ایرانی تبدیل شده است. آتشکده آمل برخلاف جاذبه‌های توریستی معروف‌تر شهر، به دلیل کمتر بودن شناخت و آگاهی عمومی، مورد توجه کمتری از گردشگران و باستان‌شناسان قرار گرفته است. با این حال، برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی، بازدید از آتشکده آمل می‌تواند تجربه جالبی باشد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق آتشکده آمل، جاذبه تاریخی این شهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید. 

آتشکده آمل جاذبه دیدنی و کهن این شهر 216854866847654
آتشکده آمل، جاذبه کهن و تاریخی

2 . پارک میرزا کوچک خان

پارک میرزا کوچک خان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران در جاده آمل به تهران با مساحتی بالغ بر ۴۴۰ هکتار. این پارک با جنگل‌های بلند، جاده‌های دلنشین و امکانات مناسب برای گردش و تفریح، یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران محسوب می‌شود. پارک میرزا کوچک خان دارای تسهیلات بسیاری مانند آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی، محل‌های پذیرایی، نیمکت‌ها، میزها، اجاق و سه ورودی مجزا است.

این پارک دارای جاذبه‌های بسیاری مانند جنگل‌های بلند، جاده جنگلی پارک، آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهن‌سال، مرتع جنگلی، درختان میوه‌ای و غیره می‌باشد. علاوه بر این، امکاناتی مانند سکوی چادر و وسایل بازی کودکان، جایگاه سوارکاری و فضاهای دیدنی دیگر نیز در این پارک قرار دارد. در کل، پارک میرزا کوچک خان یک مقصد مناسب برای آنانی است که به دنبال گذراندن وقتی سرگرم‌کننده در محیط طبیعی و آرامش‌بخش هستند و به دنبال تجربه ارتباط با طبیعت و محیط زیست هستند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک میزرا کوچک خان، جاذبه تماشایی آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک میرزا کوچک خان در شهر آمل 2165489764534
درختان پاییزی پارک میرزا کوچک خان آمل

3 . آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو در استان مازندران، در جاده هراز واقع شده و فاصله آن تا تهران حدود ۱۱۰ کیلومتر و تا شهر آمل حدود ۵۵ کیلومتر است. این آبگرم معدنی با چهار چشمه از دل کوه جوشیده و پس از چند متر به رودخانه هراز می‌ریزد. دمای آبگرم استراباکو در حدود ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و پس از جمع شدن در دو استخر تقریبا بزرگ، از آن سرریز کرده و به داخل رودخانه می‌ریزد. میزان آبدهی این آبگرم معدنی تقریبا چهار اینچ در ثانیه است.

در محل چشمه قلابن (استراباکو) که در منطقه لاریجان واقع شده، فردی نزدیک به ۱۶۰ سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان را احداث کرده است. امروزه نیز این استخرها توسط نوادگان او اداره می‌شود و در تابستان با مبلغی کم، از اهالی محل و توریست‌هایی معدود میزبانی می‌کنند. مسیر دسترسی به این محل، از طریق پلی قدیمی بر آبی خروشان هراز و پنج دقیقه پیاده‌روی در راهی مال‌رو زیر صخره‌های البرز سترگ، در خنکای سایه درختان وحشی با سمفونی دل‌نشین پرندگان و آوای رود قرار دارد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق آبگرم استراباکو، جاذبه دیدنی آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبگرم استراباکو، جاذبه دیدنی و گردشگری آمل 321585748564
آبگرم استراباکو آمل ، جاذبه گردشگری با خواص آب درمانی

4 . موزه تاریخ آمل، جاذبه ای گردشگری و کهن

موزه تاریخ آمل، یک ساختمان سه طبقه است که در ابتدا برای اداره مالیه ساخته شده بود. اما پس از انتقال اداره دارایی به ساختمان جدید در سال ۱۳۸۷، این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و به موزه تبدیل شد. در حال حاضر، این موزه آثاری از دوران قاجاری و پهلوی را به نمایش می‌گذارد و شامل سکه‌هایی از دوران باستان مانند دوره ساسانی و سلوکی نیز می‌باشد. تعداد آثار قرار گرفته در موزه چندان زیاد نیست؛ اما گلیم و جاجیم‌ها، نامه‌های اداری حکومت قاجار به حاکمان محلی، سلاح‌های قدیمی و ظروف سفالین از جمله آثار جالبی هستند که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق موزه تاریخ آمل، جاذبه دیدنی آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موزه تاریخ آمل، جاذبه گردشگری و سرشناس 23154867674534
عظمت و شکوه موزه تاریخ آمل

5 . جنگل الیمستان

الیمستان یک روستای توریستی در بخش مرکزی شهرستان آمل است که در فاصله ۲۰ کیلومتری جاده هراز از آمل قرار دارد. جنگل الیمستان، مکان رشد گیاه الیما است که در فصل بهار زیبایی و جذابیت خاصی به این منطقه می‌بخشد. احتمالاً نام جنگل الیمستان از این گیاه برگرفته شده است. الیمستان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایران، هر ساله بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به دنبال آرامش و استراحت در این منطقه طبیعی زیبا می‌آیند. قله الیمستان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در فصل‌های زمستان و بهار مورد علاقه کوه‌نوردان و دوستداران طبیعت قرار دارد.

این قله با ارتفاع حدود ۲،۵۱۰ متر یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی در زمستان است. در مسیر دامنه شرقی، قله دماوند نیز به راحتی قابل مشاهده است و هر لحظه با تماشای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برای رفتن به الیمستان، باید از آمل به سمت جاده هراز به فاصله ۲۰ کیلومتر حرکت کنید. سپس به جاده فرعی سمت راست با تابلوی امام‌زاده قاسم یا امام‌زاده لهاش برمی‌خورید و وارد آن می‌شوید. در ابتدای مسیر به یک دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را انتخاب کنید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق جنگل الیمستان، جاذبه گردشگری آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

هوای مه آلود جنگل الیمستان آمل 215464647654
هوای مه آلود جنگل الیمستان آمل

6 . مشهد میربزرگ

در خیابان باهنر آمل، درست روبروی مجموعه فرهنگی کاسپین پارت، یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهرستان، مقبره‌ای به نام مشهد میربزرگ قرار دارد. این مقبره به دوران صفویه بازمی‌گردد و طبق شجرنامه‌ها، سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ در اینجا دفن شده است. به نظر می‌رسد که این مکان به جز محل عبادت، در گذشته برای تدریس علوم دینی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. متأسفانه، در طول سال‌ها آسیب زیادی به ساختمان وارد شده و کاشی‌کاری‌ های آن از بین رفته است.

به گفته تابلوی معرفی مشهد میربزرگ، شاه عباس صفوی از نوادگان دختر میربزرگ بوده و به همین دلیل دستور می‌دهد تا مقبره‌ای مناسب برای او ساخته شود. بازدید از این مکان تاریخی و متبرکه، از جمله برنامه‌هایی است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران می‌توانند در سفر خود به آمل انجام دهند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق مشهد میر بزرگ، جاذبه گردشگری آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مقبره قدیمی مشهد میربزرگ، جاذبه دیدنی آمل 23156486746451
مقبره قدیمی مشهد میربزرگ آمل

7 . پل دوازده چشمه

رود هراز، یکی از جاذبه‌های طبیعی آمل، از میان شهر می‌گذرد و برای عبور و مرور مردم از روی آن، چندین پل ساخته شده است. پل دوازده چشمه، قدیمی‌ترین و مستحکم‌ترین پل ساخته شده برای عبور و مرور از رود هراز، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و بعدها با مرمت و بازسازی، به شکل فعلی خود درآمده است. در سال‌های اخیر، با نصب حفاظ‌های فلزی و رنگ آمیزی پایه‌های پل، ظاهر آن با آنچه که در ابتدا بود خیلی متفاوت شده است.

نام دوازده چشمه به دوازده دهنه طاقی شکل پل اشاره دارد. در حال حاضر، فقط سه دهنه پل رود هراز به جریان آب خدمت می‌کند و دهنه‌های یک طرف پل جاده شده‌اند، در حالی که طرف دیگر به فضای سبزی تبدیل شده است. گفته می‌شود در گذشته، حجم آب رودخانه بیشتر بوده و به خاطر سیلاب‌ها، پل را بزرگتر ساخته بودند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق پل دوزاده، چشمه جاذبه گردشگری آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پل دوازده چشمه، قدیمی ترین و مستحکم ترین پل آمل 3556874645321
پل قدیمی و مستحکم دوازده چشمه آمل

8 . مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت (خانه عبادی)

خانه عبادی، ساختمانی با سنت و تاریخ قدیمی در شهر آمل است که در گذشته به عنوان خانه یک خانواده محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی این ساختمان، یک مجموعه فرهنگی و گردشگری از آن ساخته شده است. در این مجموعه، یک کلکسیون اسناد و اثار تاریخی نمایش داده می‌شود که از جمله جاذبه‌های توریستی شهر محسوب می‌شود. همچنین در این مجموعه، کارگاه‌هایی با موضوعات تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود و همچنین یک کافه کتابخانه نیز در این مجموعه فراهم شده است تا محیطی دنج و مناسب برای مطالعه و گردشگری فراهم شود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق خانه عبادی، جاذبه گردشگری آمل، روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت (خانه عبادی) 21654565420
مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت آمل ملقب به خانه عبادی

 

ارسال دیدگاه