تالاب سرخرود،میزبان تک درنای سیبری کجاست؟

19 فروردین 1402
0 دیدگاه
قوهای تالاب سرخرود

تالاب سرخرود مازندران، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان محمودآباد است که در نزدیکی دریای خزر واقع شده است. این تالاب، یک تالاب بین المللی است که به عنوان یک زیستگاه پرندگان مهاجر شناخته شده است. در این منطقه، پرندگانی همچون غاز، اردک‌های وحشی،پرستو، عقاب دریایی، قوهای فریاد کش، گنگ، مرغابی‌ ها و قوهای مهاجرو … زندگی می کنند.

تالاب سرخرود، با محیطی طبیعی و دلنشین، جاذبه‌ای برای گردشگران است که به دنبال آرامش و طبیعت هستند. این تالاب با زیبایی هایش، امکانات تفریحی و غذاهای محلی، به عنوان یک مقصد تفریحی برای گردشگران محلی و بین المللی شناخته شده است.

در کنار تالاب سرخرود، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز وجود دارد که گردشگران را به دور از شلوغی شهر، به صحنه های دلنشین و خلاب تالاب هدایت می کند. این جاذبه گردشگری با توجه به زیبایی های طبیعی و مسیرهای تفریحی اش، یکی از مقاصد برتر گردشگری در استان مازندران و سرخرود می باشد؛ البته در مطالب قبلی به دیگر جاذبه های سرخرود  و روستاهای توریستی سرخرود پرداختیم که مطالعه آن نیز خالی از لطف نیست.

سپری تعطیلات تابستانی در کنار دریای خزر، یکی از تجربه های شگفت انگیزی است که همه گردشگران و علاقه مندان به طبیعت و دریا دوست دارند تجربه کنند. این منطقه با طبیعت خلاب و صحنه های زیبا، شامل تالاب سرخرود است که در فصل پاییز و زمستان هم جذابیت خود را حفظ می کند. با وجود اینکه اقامت در هتل ها و مهمانسراها نیز بسیار جذاب است، اما بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به این منطقه، به دنبال خرید ویلا در سرخرود هستند. اقامت در ویلا به آنها اجازه می دهد تا به طور مداوم از زیبایی های این منطقه لذت ببرند و از این زیبایی ها به صورت دائمی بهره مند شوند. بنابراین، خرید ویلا در سرخرود یکی از گزینه های عالی برای آنان است که به دنبال محیطی آرام و زیبا برای زندگی و تفریح هستند.

حضور پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی سرخرود
حضور پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی سرخرود

موقعیت جغرافیایی تالاب سرخرود

در قلب منطقه وزرا، جایی که ابرهای آبی با کوه‌های سبز رقص می‌کنند، تالاب سرخرود خود را به شکل یک شاهکار طبیعی نشان می‌دهد. با حرکت از محمودآباد به سمت سرخرود، در 20 کیلومتری این جایگاه طبیعی قرار دارد. با تغییر مسیر به جاده مریج محله، این تالاب تنها در فاصله 68 کیلومتری از ساری قرار دارد. این جایی است که آب‌های زیبایش به انعکاس درخشش آفتاب خیره می‌شوند و آرامشی که از آن منتشر می‌شود، هرگز فراموش نخواهد شد.

 

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب سرخرود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تالاب سرخرود،میزبان پرندگان مهاجر 453563786
تالاب سرخرود،میزبان پرندگان مهاجر

تالاب سرخرود در فصل پاییز و زمستان

در فصل پاییز، تالاب سرخرود با رنگ های خود، از زیباترین جاذبه های گردشگری منطقه به حساب می آید. در این فصل، درختان اطراف تالاب، رنگین کمانی از رنگ های زرد، نارنجی و قرمز را به خود می گیرند و به همراه آب تالاب، یک ترکیب فوق العاده از زیبایی و آرامش ایجاد می کنند.

در فصل زمستان، تالاب سرخرود به مسکنی برای پرندگان مهاجر تبدیل می شود. پرندگانی همچون غاز، اردک‌های وحشی، عقاب دریایی، مرغابی‌ ها و قوهای مهاجر و … در این منطقه مهاجرت خود را شروع می کنند و با توجه به برف های فراوان، پوشیده شده اند. در این فصل، محیطی از آرامش و سکوت، به همراه صدای پرندگان، یک ترکیب بسیار دلنشین و یکتا را ایجاد می کند.

همچنین با توجه به اینکه سرخرود یکی از مقاصد گردشگری محبوب در کشور است، می توانید با اجاره واحد خود در فصولی از سال که خودتان در منطقه حضور ندارید، درآمد بسیار خوبی داشته باشید. از این رو، خرید آپارتمان در سرخرود، برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری و همچنین لذت بردن از زیبایی های طبیعت هستند، پیشنهاد می شود

غروب دل انگیز تالاب سرخرود با تماشای پرندگان مهاجر
غروب دل انگیز تالاب سرخرود با تماشای پرندگان مهاجر

علت مهاجرت پرندگان به تالاب سرخرود

هر ساله با تغییر فصل، پرندگان مهاجر از زیستگاه اصلی خود جدا می‌شوند و به دلیل تغییرات شدید در شرایط زیستی به دنبال مناطق بهتری برای زندگی می‌گردند. ، پرندگان مهاجر نیز به دنبال این تغییر، مسیری نو به سوی جایی بهتر برای زیستن پیدا می‌کنند. در این میان، تالاب سرخرود به عنوان یکی از مکان‌های مورد علاقه پرندگان مهاجر از کشورهای اروپایی شناخته شده است. با اواخر پاییز و واوایل زمستان، پرندگان مهاجر به منظور فرار از سرمای شدید مناطق سردسیر روسیه، به تالاب سرخرود پرواز می‌کنند و به آرامشی طبیعی در این منطقه دست می‌یابند.

تک درنای سیبری که از سمت سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کند، از مهمترین پرنده‌های مهاجر به شمار می‌آید. با پرواز به مسافت 5000 کیلومتر، پرندگانی نظیر مرغابی، اردک وحشی و غاز نیز از مناطق سردسیر روسیه به تالاب سرخرود مهاجرت می‌کنند. ورود پرندگان به این منطقه، علاوه بر بحث زیستی، به شما فرصتی می‌دهد تا این پدیده فوق‌العاده را به عنوان یک شاهکار طبیعی مشاهده کنید و از زیبایی‌های بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

پرندگان مهاجر، با شروع مسیر از روسیه، به ترتیب از قزاقستان و آذربایجان عبور کرده و سپس به ایران می‌رسند.

رخ نمایی قوهای سرکش در تالاب سرخرود
رخ نمایی قوهای سرکش در تالاب سرخرود

جاذبه های گردشگری تالاب سرخرود

سرخرود، یکی از نقاط دیدنی استان مازندران است که با جاذبه های طبیعی و فرهنگی خود، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. یکی از جاذبه هایی که هر ساله برای گردشگران و محققان پرندگان جالب است، مشاهده پرندگان مهاجر است. در اواخر پاییز و اوایل زمستان، قوهای مهاجر از مناطق سردسیر روسیه با پرواز به مسافت 5000 کیلومتر به تالاب سرخرود مهاجرت می کنند. در اینجا، پرندگانی نظیر مرغابی، اردک وحشی، غاز و تک درنای سیبری را می توان دید. مشاهده این پرندگان در حال پرواز و ایجاد صداهایی هیجان انگیز برای گردشگران زیبایی خاصی دارد.

آب و هوای ناب و پاک سرخرود، از جاذبه های دیگری است که مسافران را به خود جذب می کند. هوای این منطقه در فصل بهار و تابستان ملایم و در فصل پاییز و زمستان نیز خنک است. با دیدن پوشش گیاهی و محیط طبیعی زیبای این منطقه، مسافران به لذت بخشی و آرامشی که این طبیعت به آنها می دهد، دست پیدا می کنند.

دیدن روستای وزرا محله و پیاده روی در میان مزرعه ها و زمین های زراعی، نیز یکی از جاذبه های سرخرود است. با پیاده روی در میان این زمین ها، مسافران به زندگی مردم این منطقه نزدیک شده و از فرهنگ و زندگی آنها آگاهی پیدا می کنند. اخیراً بازارچه سوغاتی در سرخرود تأسیس شده است که در آن می‌توانید به سوغاتی‌های محلی و نوعی از صنایع دستی از جمله گلیم، جاجیم و خوشبو کننده‌های طبیعی دسترسی داشته باشید. در کل، سرخرود با آب و هوای ناب و پاک، زیبایی‌های طبیعی فراوان و فرهنگ و سنت‌های خود، بهترین مقصدی برای گردشگرانی است که به دنبال مکانی دنج برای مسافرت میگردند

مهاجرت قوهای عاشق به تالاب سرخرود
مهاجرت قوهای عاشق به تالاب سرخرود

مراقبت از تالاب سرخرود

تالاب سرخرود یکی از مهمترین زیستگاه‌های طبیعی در شمال ایران است. با وجود منابع غذایی فراوانی که در این تالاب وجود دارد، حفظ آن برای پرندگان و سایر جانوران بسیار حیاتی است. در اینجا، شعار حفاظت از قوها به خوبی پیاده‌سازی شده است و مراقبت از محیط زیست و خودداری از آلوده کردن آن به عنوان دغدغه اصلی مردم و مسئولان منطقه در نظر گرفته شده است. بنابراین، حفظ این تالاب به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های حفظ محیط زیست در کشور به حساب می‌آید.

 

ارسال دیدگاه